Aanleiding

Zet ziet samen spelen als motor voor inclusie. Als kinderen mét en zonder beperking spelenderwijs leren omgaan met verschillen en rekening houden met elkaar, leggen we de basis voor een samenleving waarin het vanzelfsprekend is dat iedereen kan meedoen.

Scholen dragen bij aan deze ontwikkeling door hun schoolplein aan te passen naar een samenspeelplein. Vaak vragen zij hiervoor subsidie aan bij het Gehandicapte Kind. Om in aanmerking te komen voor een subsidie voor vernieuwing van het schoolplein, is het inwinnen van een advies bij de Speeltuinbende een voorwaarde. Zet voert namens de Speeltuinbende deze advieswerkzaamheden uit.

Aanpak

Om een goed advies te geven om van het schoolplein een samenspeelplein te maken, heeft Zet een goed leesbaar ontwerp nodig, een plan van aanpak en een activiteitenplan. Zet toetst plannen inhoudelijk op speelwaarde en toegankelijkheid en geeft direct in de documenten tips en adviezen ter verbetering. Denk daarbij aan infrastructuur, gastvrijheid, informatievoorziening en bespeelbaarheid. In een online meeting ligt de adviseur de adviezen toe.

Op basis van het gesprek en de schriftelijke adviezen kunnen scholen hun eigen plannen aanpassen en zijn ze in staat om een echt samenspeelplein te creëren.

Opdrachtgevers:

Zet heeft de volgende scholen geadviseerd over een samenspeelplek:

  • Anne Frank Montessorischool, Doesburg
  • PCB Hoef, Putten
  • CBS de Borg, Haren
  • IKC Zuidwest, Wezep
  • Wereldwijs, Zoetermeer
  • Christelijke Daltonbasschool Ichthus, Rasquert
  • De Christophoor - Rotterdam
  • IKC de Verbinding, Lent

De rol van ZET

Advies

Zet geeft advies over de toegankelijkheid en bespeelbaarheid van nieuwe en te renoveren schoolpleinen. Dit kan meestal digitaal. Zet beoordeelt het ontwerp en bijbehorende plannen (plan van aanpak en activiteitenplan). Het advies voldoet aan de subsidievoorwaarden van het Gehandicapte Kind. 

Sociaal resultaat

Als kinderen mét en zonder beperking spelenderwijs leren omgaan met verschillen en rekening houden met elkaar, leggen we de basis voor een samenleving waarin het vanzelfsprekend is dat iedereen kan meedoen. 

twee spelende kinderen in rolstoel