Logo gouden zet

“10 jaar Zet. Dat lijkt ons een mooie aanleiding om de toekomst van sociale veerkracht een stevige impuls te geven”, zegt Ginette Veensma, directeur van Zet. Daarom loopt tijdens het jubileumjaar de  ‘wedstrijd’ om de Gouden Zet. Het beste  idee voor sociale innovatie wordt niet alleen beloond met een letterlijk schitterende award, maar vooral ook met de kans om het idee te realiseren. “Onze adviseurs gaan een half jaar met de winnaar aan de slag om het verder te brengen en op te schalen. Zodat zoveel mogelijk mensen er beter van worden. Waar nodig betrekken we er natuurlijk andere partners uit ons netwerk bij.”  

Slimme schakels gezocht

Als ‘schakel naar sociaal resultaat’ roept Zet vooral op tot nieuwe verbindingen om de wereld een stukje mooier te maken. Door te zorgen dat iedereen mee kan doen. Maatschappelijke uitdagingen te over, zegt Veensma: “Denk aan eenzaamheid, armoede en krimp, maar ook aan het vluchtelingenvraagstuk en de dubbele vergrijzing, met alle gevolgen van dien. Budgetten staan nog steeds onder druk, dus we zullen het echt moeten hebben van slimme schakels. Tussen jong en oud, zorg en thuis, oude en nieuwe Nederlanders, mensen met en zonder beperking. Maar ook tussen overheid en ondernemers, stad en platteland, formele en informele zorg. Naar die schakels zijn we dus op zoek.”

Building Bridges

Eén van de juryleden is Jilt van Schayik.  Met zijn Building Bridges Foundation wil hij jongereninitiatieven versterken die bijdragen aan het realiseren van de door de Verenigde Naties opgestelde Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Als Nederlandse  jongerenvertegenwoordiger zette hij zich twee jaar lang in voor de prioriteiten van jongeren binnen deze agenda. “Wat mij aanspreekt in de Gouden Zet is het onderliggende ideaal van werken aan een  betere maatschappij. Dat is ook precies wat  wij voor ogen hebben met onze stichting, bruggen slaan om op die manier jongeren en de samenleving vooruit te helpen. Samen kunnen wij de wereld veranderen.”

Iedereen kan meedoen

Van Schayik vindt het goed dat de campagne voor de Gouden Zet zich vooral richt op jongeren tussen 18 en 28 jaar. “Jongeren willen gehoord worden. Daar zitten de ideeën, daar moeten we echt meer mee doen. Deze generatie heeft vaak meer oog voor de sociale kant, staat anders in het leven.” Leeftijd en regio vormen echter geen selectiecriterium, zegt Veensma. “Iedereen die zich geroepen en betrokken voelt, is bij deze uitgenodigd om mee te doen. Het gaat om het doel: goede ideeën ophalen om mensen te verbinden.” Deelnemen kan via de website, tot 1 oktober 2016.

Uitreiking Gouden Zet

Alle initiatieven die realistisch en realiseerbaar zijn, kunnen zich in oktober presenteren tijdens de Dutch Design Week. Een mooie kans om kennis te delen en elkaar verder te helpen. Zodat we de samenleving ook in de toekomst sociaal veerkrachtig houden. De drie beste inzendingen pitchen hun idee eind november tijdens de jubileumviering van Zet. Daar  bepaalt een jury samen met het publiek wie  er met de Gouden Zet naar huis gaat. Dus ben of ken je iemand met een gouden zet.... 

Heb jij de Gouden Zet?

Pitch jouw idee voor een socialer Brabant en win de kans om het uit te voeren.