Signalen uit de Brabantse praktijk (ondernemers)

Vier ondernemers delen hun ervaringen met toegankelijkheid en ondernemen. Hoe staat het ervoor met de participatie in het bedrijf en wat zijn de effecten hiervan? Dat lees je hieronder.

"Klachten die we eerst kregen, horen we nu niet meer"

Peter van Beek

Het Biesbosch Museum in Werkendam is sinds de laatste verbouwing op alle fronten goed toegankelijk. Dat was een hele uitdaging, gezien de bijzondere aard van het ontwerp, waarin natuurbeleving centraal staat. Het werd een advies op maat, met speciale aandacht voor veiligheid en beheersbaarheid.

“In overleg met de architect heeft Zet gezocht naar oplossingen die passen bij de aard en uitstraling van het concept”, meldt directeur Peter van Beek: “We kregen een rapport met aanbevelingen en daar hebben we het nodige van uitgevoerd. In de oude situatie waren de vitrines slecht zichtbaar vanuit de rolstoel, de verlichting kon beter en we hebben de belettering aangepast.

Het effect merk je vooral indirect: klachten die we eerst wel kregen, horen we nu niet meer."

"We merkten meteen dat er meer mensen kwamen"

Vanessa van Loij

De Steengroeve in Chaam heeft haar pannenkoekenhuis ontsloten voor mensen met een beperking. Voor Vanessa van Loij een bewuste investering: “Als iemand uit het gezin niet mee kan doen, dan komt het hele gezin niet. Nu wel. En het praat zich rond. We merkten na de eerste maand al dat er meer mensen kwamen. Zo heeft bijvoorbeeld een gymclub voor senioren ons ontdekt. Die komen nu ieder jaar terug om het seizoen af te sluiten met een gezamenlijk etentje.

En zo hebben we nog veel meer voorbeelden.” Zet bracht de mogelijke verbeterpunten in kaart.

“Zo’n adviseur wijst je toch op dingen die je zelf niet bedenkt. Daar hebben we ook actie op ondernomen. Onze midgetgolfbaan was bijvoorbeeld niet over de hele lengte bestraat. En met een rollator kun je nu eenmaal niet door de houtsnippers van hole naar hole. Dat hebben we dus verbeterd. Ook hebben we bankjes geplaatst langs de baan en krijgen we binnenkort een derde invalidentoilet.”

Van Loij denkt dat ook die investering zich wel weer terugbetaalt: “Er moet ook verdiend worden.” De Steengroeve werkt samen met verschillende partijen in de keten. Ze versterken elkaars aanbod en verdienen samen een goed belegde boterham met toegankelijk toerisme.

"Gewoon doen is vaak het beste"

Josèt Vermeer

Josèt Vermeer runt samen met haar partner Boshoeve Sprankenhof in Udenhout. Een toegankelijk biologisch bedrijf met pluktuin, boerenkeuken en de meest uiteenlopende bezoekersactiviteiten. Zet organiseerde er een van de eerste trainingen Welkome Gasten, in het kader van het project ‘Groene Woud, natuurlijk toegankelijk’. Daarmee was Vermeer één van de Brabantse voorlopers als het gaat om sociale toegankelijkheid. Voor haar is het een logisch verlengstuk van de bedrijfsfilosofie: ‘verantwoord omgaan met je omgeving’.

“De training bevestigde mij dat ik door niets ‘aparts’ te doen, eigenlijk de juiste keuzes maak. Als gastvrouw voor iedereen geniet ik wél extra als mensen met een beperking gewoon deelnemen aan de activiteiten in onze tuin.”

"Het grootste plezier zit vaak in de kleine dingen"

Ad van de Wal

‘Een vakantie zonder zorgen in De Brabantse Kempen’ is een schoolvoorbeeld van ketengerichte aanpak. Zet werkt voor het project samen met een zorgverlener en 14 ondernemers in de recreatieve sector, verenigd in ‘Kempen Goed’. Naast verblijfsaccommodaties doet bijvoorbeeld ook Fietsverhuur Brabant mee, een bedrijf dat speciale fietsen verhuurt voor mensen met een beperking.

“Lekker een paar dagen er tussenuit en leuke dingen doen in de omgeving. Maar wel met de gewenste thuiszorg, aangepaste maaltijden en de hulpmiddelen die je nodig hebt voor een zorgeloze vakantie. Dat is het idee”, vertelt Ad van de Wal van Hotel de Moriaan in Oirschot.

“De gewenste zorg regelen de klanten zelf met Joris Zorg. Een kwestie van privacy. En er komen geen extra kosten bij, omdat de zorg die ze thuis krijgen tijdens hun verblijf wordt stopgezet.” Ter voorbereiding nam hij deel aan de training Welkome Gasten, die Zet verzorgde voor de deelnemers aan het project. “Ik heb vooral geleerd dat hele kleine dingen meestal het grootste plezier opleveren. Dat kan een beugel in het bad zijn, maar ook een grapje op het juiste moment. Mensen met een handicap zijn gasten als ieder ander.”