Als voormalig regiovoorzitter en afdelingsvoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland is Peter Werther nauw betrokken bij het streven om van Breda de meest toegankelijke stad van Nederland en Europa te maken.

Als directeur en eigenaar van Golden Tulip Hotel Mastbosch in Breda voegt hij de daad bij het woord. Zijn hotel staat voor een grootscheepse verbouwing waardoor het nog beter toegankelijk wordt en neemt deel aan een project op het gebied van zorgtoerisme. Hij neemt het aspect toegankelijk toerisme ook nadrukkelijk mee in bookingbrabant.nl, een nieuw initiatief. Deze site moet meer toeristen naar Brabant trekken door combinaties aan te bieden van verblijf, vermaak en vervoer.

Het kan eenvoudiger

Dat arrangementsdenken op zich is misschien niet zo vernieuwend, erkent Werther. “Maar wel als je met een druk op de knop ook nog specialistische zorg op locatie kunt boeken en een heel pakket aan toegankelijke activiteiten rondom het verblijf kan samenstellen. Rekening houdend met jouw beperkingen of toegankelijkheidswensen.” Er is op dat gebied nog veel te verbeteren, weet Werther.

Hij haalt een recent voorbeeld aan van een familielid dat een toegankelijk weekendje weg wilde boeken naar één van de Waddeneilanden. ”Hij is echt weken aan het bellen en internetten geweest om iets te kunnen regelen.

Een strandrolstoel moest hij zelfs twee maanden van tevoren reserveren voor die ene dag. Stel dat je dan ook nog slecht weer hebt! Dat kan toch echt niet. Dat moet eenvoudiger en vriendelijker kunnen. Met Booking Brabant zijn we hard op weg om dit voor iedereen te realiseren.”

Specialismen die optellen

De tijd is inmiddels rijp voor een dergelijk concept.
Vroeger, stelt hij, stonden ondernemers er alleen voor en moesten ze overal verstand van hebben.
Een ondoenlijke zaak. “Bij ons initiatief zit de kracht juist in de samenwerking. Het project wordt gedragen door het Toeristisch Fonds Breda, het Retail Platform, KHN afdeling Breda, ParaGames Breda, Gemeente Breda, de Zonnebloem en vele lokale ondernemers en belangenorganisaties. Dan heb je draagvlak en kan je samen wat neerzetten.” In het project vullen verschillende specialisten elkaar aan, zodat ieder zich kan focussen op wat hij het beste kan. “De logiesverstrekker zorgt met zijn hotel voor de hospitality, de bedden en de gastvrije beleving. De zorg wordt geleverd door Thebe, want daar hebben zij verstand van. In dat kader zijn we ook erg blij met Zet. Jullie kennen de doelgroep, zijn onafhankelijk en worden als toegankelijkheidsexpert erkend door de overheid.
In dit project koppelt Zet de toegankelijkheidsinformatie aan locaties en maakt daardoor voor ondernemers transacties mogelijk.”

De transactie is altijd leidend

Naast zijn sociale bevlogenheid telt voor Werther natuurlijk ook het gezond economisch belang, omdat voor een ondernemer de transactie uiteindelijk altijd leidend moet zijn. “Vergeet niet dat het gewoon ook een heel interessante doelgroep is. Om te beginnen brengt iedere gast met een beperking minimaal één of twee mensen zonder een beperking mee. En zij maken óók gebruik van je faciliteiten. Kenmerkend daarbij is dat degene met de beperking altijd de bestemming bepaalt. Ook hulpbehoevende ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking zijn gebaat bij toegankelijkheidsaanpassingen. Als je dat allemaal optelt, kom je uit op 30% van de bevolking. Allemaal potentiële gasten, als je door een paar aanpassingen aan je faciliteiten je hotel voor al deze mensen toegankelijk maakt.”

Gevarieerd aanbod

Werther maakt korte metten met het vooroordeel dat deze doelgroep armlastig is en voor een ondernemer helemaal niet interessant zou zijn. “Ik geloof niet dat Onze-Lieve-Heer selectief te werk gaat. Rijk of arm en alles daartussen wordt net zo hard getroffen. Iedereen kan een beperking hebben of krijgen. Vaak komen de mobiliteitsbeperkingen ook pas op latere leeftijd en juist die doelgroep heeft gemiddeld meer te besteden. Begrijp me niet verkeerd: er zijn echt wel mensen bij die de eindjes met heel veel moeite aan elkaar moeten knopen. Daarom moeten we zorgen voor een gevarieerd, toegankelijk aanbod, zodat voor een ieder betaalbare mogelijkheden ontstaan.”

"Vergeet niet dat het gewoon een heel interessante doelgroep is"

Normale kamers

Sommigen hebben bij toegankelijke logiesverstrekking nog altijd een beeld van enorme invalidentoiletten en van vloer tot plafond betegelde witte zalen. Dat is precies het stoffige beeld waar we volgens Werther helemaal vanaf moeten. “Bij ons zijn de kamers zo normaal mogelijk, zodat iedereen er gebruik van kan maken. ‘Hèhè, eindelijk een normale kamer’, hoor ik onze gasten met een beperking regelmatig verzuchten.” Hij ziet steeds meer collega’s ‘overstag gaan’. “Ondernemers zijn lang bang geweest voor de kosten van toegankelijkheidsaanpassingen, bang voor de doelgroep zelf en ook voor bijkomende verantwoordelijkheden. Bedrijven moeten er gewoon aan wennen dat hulpbehoevenden een vast onderdeel van de samenleving zijn. Ik zie mijn bedrijf als een afspiegeling van die maatschappij. Daarom willen we ook deze mensen graag verwelkomen.”

Aangepaste attitude

Het aanbod op Booking Brabant betreft nu nog vooral de regio Breda, maar zal snel worden uitgebreid. Werther benadrukt nog maar eens het belang van een compleet aanbod. “Met een toegankelijke hotelkamer alleen ben je er niet. Ook de buitenruimte en de bewegwijzering moet je aanpakken. Er moet een aangepaste taxi te krijgen zijn, aangepaste fietsen te huur, wandelpaden voor de doelgroep, maar ook de winkels moeten toegankelijk gemaakt worden. Pas over die volle breedte vertalen toegankelijkheidsaanpassingen zich echt in klanten en kansen voor ondernemers. Toegankelijkheid is eigenlijk een manier van denken, waar je de hele stad in moet meenemen. Daar zit de echte uitdaging.”

Goed bezig

Dat complete aanbod moet goed te vinden zijn en overzichtelijk worden gepresenteerd. Werther denkt dat gewoonweg.nl, de opvolger van toegankelijkbrabant.nl, en bookingbrabant.nl elkaar daarin zeker kunnen aanvullen. “Ik heb de overtuiging dat wat we aan het doen zijn echt fantastisch is. Als we dit bij de juiste doelgroepen goed in beeld brengen, dan ben ik er van overtuigd dat toegankelijkheid echt voor beide partijen heel interessant is. Voor de ondernemer die nieuwe klanten binnenhaalt en voor mensen met een beperking die ook op het gebied van verblijf en vermaak gewoon mee kunnen doen.”