"Het nieuwe ondernemen is delen en niet graaien"

“We zijn met Elkeplek.nl vier jaar geleden gestart omdat de Recron een eigen platform wilde voor haar ondernemers. Die ondernemers werden en worden veelal uitgekleed door de grote commerciële sites. Ze moeten zich aan veel regels onderwerpen en diep in de buidel tasten om mee te mogen doen.” Jeroen Wilhelm vergelijkt de samenwerking tussen ondernemers, hun koepelorganisatie Recron en zijn onlangs opgerichte organisatie met een melkkrukje. “Er mag geen pootje afbreken, anders val je om.” Hij lacht: “Bij ons wordt overigens niemand uitgemolken.”

Win-Win-Win

Na zijn studie bedrijfseconomie werkte Wilhelm twaalf jaar als marketing manager bij Funda. Daar kwam hij voor het eerst in aanraking met het thema toegankelijkheid. “Onze veelbekeken site voldeed voor een heel groot deel aan de W3C code, waardoor de informatie ontsloten werd voor mensen met een (visuele) beperking. Bij mijn nieuwe site is dit nog niet direct een issue, maar daar zal ik na dit gesprek wel voor ijveren. Vier jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar de voor mij nog onbekende branche van vrijetijdsbesteding. Ik ben Recron gaan helpen met hun doelstelling om dat eigen platform te maken. In eerste instantie met anderen, waaronder de Telegraaf Media Groep. Toen deze mediapartner op het laatste moment afhaakte, zijn we het maar zelf gaan doen.”

Het was sowieso zijn wens om meer te gaan ondernemen. Met Recron werd een contract getekend om de site te bouwen. Dat was ook voor de ondernemers aantrekkelijk, want in tegenstelling tot de soms 30% afdracht aan andere sites betalen ze nu een business fee die ligt tussen de 5 en 12%. “Iedereen heeft belang bij deze opzet. Recron is terug naar de roots en werkt weer meer als branchevereniging, de ondernemers gaan er financieel op vooruit door over te stappen naar Elkeplek.nl en voor ons levert het op termijn een prima boterham op. Het motto van het nieuwe ondernemen is delen en niet graaien.”

"Een filter op toegankelijkheid kan zeker een toevoeging zijn voor onze site"

Energie in innovatie

De totstandkoming van deze nieuwe bookingsite, waar naast accommodaties ook evenementen op te vinden zijn, is een heel proces waar Wilhelm midden in zit. Het initiatief is met behulp van crowdfunding door Recron-ondernemers van de grond gekomen. Met name daardoor werd net het gestelde target gehaald. In november 2014 is de site live gezet, in april 2015 volgde de echte start. “Op dit moment zijn we heel erg bezig met de techniek, de marketing moet nog komen. We steken veel energie in innovatieve zaken. Uit mijn Funda-tijd heb ik overgehouden dat het belangrijk is om je goed te presenteren. Neem van mij aan dat de recreatieve branche hier nog wat van kan leren. Dat was ook het argument van ABN AMRO om ons te ondersteunen. Wij helpen in hun ogen de sector op weg. Dat doen we ook door ze te helpen met het beter vermarkten van hun park. Dat kan door 3D-presentaties van het park te laten zien. Daarmee kun je de voorpret voor je gasten al vergroten.”

Toegankelijkheid als omzetimpuls

De lancering van Elkeplek.nl is nog maar ten dele afgerond, maar toch is er al veel aandacht voor dit initiatief.
“Op zaterdagmiddagen vanaf eind augustus zijn we op de TV bij het programma Trips & Travel van RTL4. Dat helpt natuurlijk geweldig mee om onze site op de kaart te zetten.” Wilhelm is zeker geïnteresseerd in het thema toegankelijkheid omdat het bedrijfseconomisch interessant is: “Mijn ervaring is dat je altijd moet werken aan differentiatie. Alle makelaars waren hetzelfde.

Ik riep ze dan op om zich te onderscheiden als bijvoorbeeld ‘single-makelaar’ of ‘gay-makelaar’. Inzetten op thema’s als duurzaamheid of toegankelijkheid kan in de recreatiebranche ook een prima impuls geven. Los daarvan is het voor de grote spelers in de branche ook een goede manier om zich te profileren op maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Samen optimaliseren

Met de laptop op tafel wordt nog even gekeken naar de actuele informatie op de site www.elkeplek.nl. Wat direct opvalt is dat er bij groepsaccommodaties enorm veel informatie te vinden is over toegankelijkheid. “Je ziet dat bijvoorbeeld de leden van de Stergroep -een groep samenwerkende groepsaccommodaties- bijna allemaal werken aan toegankelijkheid.”

Bij bungalowparken en campings is er nog praktisch niets te vinden. Op de mooie overzichtelijke site is nog voldoende ruimte voor toegankelijkheidsinformatie. Wilhelm: “Ik denk dat een filter op het thema ‘toegankelijkheid’ voor Elkeplek.nl een goede toevoeging kan zijn. Wellicht kunnen we daarvoor de betrouwbare content gebruiken van jullie organisatie in Brabant. Elke plek moet écht elke plek zijn, daar kunnen we samen aan gaan bouwen. Niet alleen meer locaties en evenementen op de site, maar ook meer en betere aandacht voor toegankelijkheid. Samenwerking is prima, vooral dit eerste jaar van ons bestaan. We hebben nu nog de mogelijkheid om onze site te optimaliseren.”