Twee voorbeelden van sociale innovatie in het zorgdomein.

 

Social Salon

In het Tilburgse Duvelhok, een voormalige textielfabriek, wordt Social Salon gerealiseerd. Een nieuwe kap- en schoonheidssalon in de sfeer van de jaren ’50-’60. Bedoeld voor ouderen die eenzaam zijn of dementie hebben, maar ook voor mantelzorgers die voor hun vader of moeder echte qualitytime willen vrijmaken. Het is een initiatief van cabaretière Karin Bruers, ontstaan vanuit haar eigen ervaring als mantelzorger. Een perfect voorbeeld van sociale innovatie.

Bruers heeft samen met broers en zussen voor haar moeder met dementie gezorgd.

Er bleven echter momenten waarop er ook hulp van buitenaf nodig was.

Probleem was dat moeder geen fan was van reguliere dagbesteding of oppasvrouwen die komen ‘omasitten’. “Ze was niet het type om ergens met een groepje oudere vrouwen kerststukjes te maken, maar ze hield wel van samen lunchen of naar de kapper gaan. Mijn moeder was een waardige vrouw die er graag goed verzorgd uitzag.” Zo kwam ze op het idee voor een luxe wellness-zorgsalon.

Alles behalve een zorgsfeer

Als sociaal ondernemer doet Bruers graag iets terug voor de maatschappij.

Eerder bedacht ze al de Social Sofa. Ook met deze versierde mozaïekbankjes investeerde ze in het stimuleren van ontmoetingen. Dat is hard nodig vindt ze: “Er is ongelofelijk veel eenzaamheid onder ouderen. Vooral in de zomermaanden wanneer de kinderen met hun gezinnen op vakantie zijn, zitten veel ouderen wekenlang alleen thuis.”

In de Social Salon is er echt tijd voor elkaar. Een bezoek duurt gemiddeld drie uur waarbij ook een gezamenlijke lunch is inbegrepen. Bruers gaat er ook bijzondere activiteiten organiseren, zoals een speciale mannendag, een pruikendag voor Antilliaanse vrouwen of een modeshow voor ouderen. Verder vormt de Social Salon een springplank voor herintredende vrouwen. Gastvrouwen, kappers en schoonheidsspecialisten kunnen er als vrijwilliger nieuwe werkervaring opdoen. In principe kan iedereen er terecht; alle nodige faciliteiten voor mensen met gezondheidsproblemen zijn aanwezig. Toch heerst er zeker geen ‘zorgsfeer’. Het is een gezellige, ‘ouderwetse’ kapsalon waar bezoekers zich weer even terug wanen in de tijd gaan van hun gloriejaren.

Uitrollen in Nederland

De Social Salon moet volledig op eigen kracht gaan draaien. Bezoekers betalen een klein bedrag voor de basiskosten van behandelingen. Via crowdfunding en sponsoring komt geld binnen voor nieuwe activiteiten en onderhoud. Bruers hoopt andere ondernemers te inspireren met haar sociale projecten en wil de Social Salon later uitrollen naar meerdere plekken in Nederland.
www.socialsalon.nl

 

Coöperatie brengt continuïteit in Oisterwijk

Hoe zorg je dat een succesvol project ook na afloop blijft voortbestaan en dat de resultaten geborgd worden in de samenleving? Oisterwijk, één van de koplopers van het interregionale project ‘dementievriendelijke gemeenschap’, vond de oplossing in een coöperatie. Volgens mede-initiatiefnemer Joop van Hezik gaat het ook om financiële continuïteit: “Als coöperatie is het bovendien eenvoudiger om gezamenlijk subsidie aan te vragen. Je hoeft niet steeds hand‑
tekeningen te verzamelen.”

Zowel particulieren als bedrijven en instellingen kunnen lid worden van Dementie Coöperatie Oisterwijk.

Zij krijgen onder andere een ‘dementiewijzer’ en een training ‘omgaan met dementie’ aangeboden. Het lidmaatschapsgeld wordt besteed aan fondswerving en projecten in het kader van dementievriendelijk Oisterwijk. De coöperatie richt zich op het hele spectrum van het dementieproces, licht van Hezik toe (zie schema).

Proces van dementie coöperatie

Kwetsbare jongeren helpen kwetsbare ouderen

Eén van de slimme initiatieven is het Jongeren Ontmoeten Ouderen Project. Daarin verrichten jongeren met een licht verstandelijke beperking of gedragsproblemen tuinonderhoud voor thuiswonende mensen met dementie.

“Dat helpt die ouderen zelfstandig te blijven wonen en de jongeren werken aan het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden. Dan ben je geld aan het verdienen voor de samenleving.” Een van de andere projecten is Beeldkracht Oisterwijk, een ontmoetingsplek voor mensen met dementie die thuis wonen. In dit atelier kunnen ze zich in beelden uiten, eventueel samen met familie en mantelzorgers. Een manier om weer contact te hebben en voldoening te ervaren.

Elkaar verder helpen

Dementie Coöperatie Oisterwijk krijgt ook een projectbureau voor administratie en coördinatie. Dat gaat onder andere initiatieven van vrijwilligers ondersteunen, bijvoorbeeld door te helpen met een projectaanvraag of een plan van aanpak. Ook de leden kunnen elkaar verder helpen. Zo heeft de Rabobank aangeboden andere leden te ondersteunen bij het maken van een businessplan en het doorrekenen van de begroting. Van Hezik verwacht dat nog veel meer ondernemers lid worden van de coöperatie: “Het zijn ook hun klanten die met dementie te maken krijgen.”