Blog van Marjolein Duif over haar interview met Alex Sheerazi, hoofd communicatie van de dienst Metro Amsterdam.

Wandelschoenen

Ik ben op weg naar Amsterdam, voor een interview met Alex Sheerazi, hoofd communicatie van de dienst Metro Amsterdam. Ik heb Alex eerder horen spreken, en ken zijn opvatting over communicatie een beetje. Eén uitspraak is vooral blijven hangen: “communiceren is tweerichtingsverkeer, juist als het spannend wordt!” Want juist als het spannend wordt, hebben we allemaal de neiging om de luiken dicht te doen en ons intern te beraden. Ik vraag me af hoe zijn opvatting uitpakt in de praktijk en probeer te bedenken of ik zo’n voorbeeld ken van een organisatie die de luiken niet dichtgooide toen het spannend werd. Als ik uit de trein stap, heb ik het voorbeeld nog niet gevonden...

Bij binnenkomst op het kantoor van Alex vallen me direct de stoffige werkschoenen onder de kaptok op. Alex, keurig in pak, legt uit waarom ze daar staan: ”Onze kerntaak is het bouwen van de metrolijn en de metrostations. Daar draaien al onze activiteiten om. Communicatie is hiervan een essentieel onderdeel, dat je niet alleen van achter je bureau doet. Als hoofd communicatie ben ik dan ook regelmatig in de tunnels te vinden. En daar ligt nu eenmaal stof.

Op de terugweg loop ik door het bouwstof in de centrale hal van station Utrecht, als mijn oog valt op een enorme poster van Pro-Rail. Drie mannen in werkpakken spreken me met een brede glimlach aan: “Wij zijn Piet, Kees en Ad. Hier bouwen wij aan het spoor. Dank voor uw begrip.” Ik glimlach terug en sprint naar mijn trein die me terug naar Brabant brengt.

Marjolein Duif, adviseur Zet